2-Fat Racing´s Container





Vårt andra (nr 2) projekt som blev en ljudbil men om vi sålde ganska snabbt efter den blev.
Då hade den fått sneaktrim och najs ljud med 3 slutsteg och 16 högtalare riktigt bra dunka dunka i den.

Varför 745 Turbo!

Vi behövde oss en drag bil å tänkte först på Volvo 240 Turbo men dessa fanns det inte så många exemplar som va billiga
å fina att hitta på marknaden så vi kollade på 245:an men då kom vi fram till att 745:an e betydligt mycket snyggare så
det va å leta reda på en sådan. Å vi hitta en i sötälje till ett kanonpris så det va bara å slå till direkt.

Vad vi ska göra me den!

Förutom ha som dragbil så skall det byggas ljud i massor i den. Det kommer även stylas en hel del. Vi kollar redan på nytt
kjolpaket å vita blinker/bakljus runtom. Även fälgar å lack e aktuellt. Vi kommer såklart även trimma den då den ju har turbo ;-)
Vi tänker bygga eget 3" system, sportluftfilter, chippa å höja turbo trycket så för vi typ 240 hk iden.

Denna bil ska användas som 2-Fat Racings Dragbil när vi ska ha me oss bla Anglian eller andra bilar som inte är gat reggade.

På gång !

  • Trimma
  • - Klart 20080711
  • Styla
  • - Pågår -09
  • Bygga ljud
  • - Pågår -09
  • Mer Trim
  • - Ej påbörjat

    Specification!

    B230ET: 740T, 760T, 780T
    Produktions år 1984–1993
    Elektronik Motronic (Bosch)
    Effekt 134 kW / 182hp at 5800 RPM, 260 nm
    96 X 80 mm / 4 cyl. / turbo
    Motorvolym 2,32 litre
    M46 manuel växellåda (4-vxl + Laycock de Normanville overdrive)
    Hjulbas 2770 mm
    Längd 4850 mm
    Bredd 1750 mm
    Höjd 1410 mm
    Tank volym 60 Liter
    Vita Lysen runtom
    !7 tummare - Svarta

    Plus/Minus
    + 182hk/260nm
    + Ingen katalysator
    + Motronic 1.2 motorstyrning (lmm)
    + (BSR, eller vyll i med vad du vill) chip, 2,5" avgas, "sportluftfilter" -> 240hk/330nm
    +- Klena vevstakar (9,5mm tjocka, räcker till knappt 300hk)
    + Smalare vevaxel, 50mm (ingen direkt nackdel)
    - Mindre fördelaktig placering av axiallager
    - Kan inte monteras ihop med "marinvev" (det finns inga 50mm)
    + Högt grundkomp.förhållande 9:1 (går att ändra på)
    + Orginal 531 topp med 40/35 ventiler, vissa tidiga 85or hade dock av någon oförklarlig anledningen "steg2" utr. 44/38 ventiler.
    + Tillverkades 1985-1988 och fanns under huven på 740 turbo, 780 turbo under samma år
    + Volvos första lågfriktionsmotor (extremt låga spel och toleranser)

    Billjud

    Sony DVD Bilstereo
    4 st 12" SSL Basar
    1 st Digitalt MDS SPL 1400 Steg
    2 st Koiler slutsteg
    4 st MDS 8 tummare
    4 st MDS 6.5" Classic